دکتر محمد باقر رجبی - کلینیک رتین

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۱ ب.ظ

لازک چشم چیست ؟ | عمل جراحی لازک

لازک چشم

لازک

بسیاری از افراد از استفاده از عینک و لنز های تماسی خسته شده اند و به دنبال روش هایی برای رهایی از عینک و لنز هستند. هدف از روش‌های لیزری برای اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی ، دوربینی  و آستیگماتیسم ، ایجاد تغییر در انحنای قرنیه است که در این صورت فرد را از استفاده از عینک بی نیاز می کند . لازک (LASEK) ترکیبی از مزایای دو روش دیگر جراحی چشم یعنی لیزیک (LASIK) و پی آرکی (PRK) است. البته باید بدانیم هر یک از این روش ها دارای معایب و مزایایی هستند.

نحوه جراحی لازک

قبل از جراحی باید توجه کنید که افراد بالای 18 سال که به مدت 6 ماه شماره چشم ثابت داشته اند و مشکلات از قبیل آب مروارید و دیگر بیماری های چشمی نداشته اند قابلیت انجام این جراحی را دارند. معمولا پزشک با معاینه چشم و اندازه‌گیری ضخامت قرنیه، فشار چشم، اتساع مردمک و انکسار، و همچنین با بررسی سابقه پزشکی بیمار، نظر نهایی را در مورد عمل جراحی لیزیک یا منع آن اعلام می‌کند.

این عمل بدون بیهوشی و تنها با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌گیرد. در جراحی لازک ابتدا با قرار دادن الکل رقیق 20% به مدت 15 تا 20 ثانیه اپی تلیوم قرنیه بصورت یکپارچه منعقد می گردد، سپس با ابزاری بسیار ظریف بنام هاکی آنرا برداشته و اشعه لیزر بر سطح قرنیه تابیده می شود و لایه تراشیده شده ظرف چند روز خود به خود ترمیم می‌شود. بعد از عمل داروهایی تجویز میشود که استفاده دقیق و مرتب آنها باعث تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عفونت میشود


جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

لازک چشم چیست ؟ | عمل جراحی لازک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۱
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۱۲ ب.ظ

ورم شبکیه و درمان آن

ورم شبکیه

ورم شبکیه

التهاب و ورم شبکیه بیماری است که بینایی را با آسیب به شبکیه تهدید می‌کند. سخت شدن شبکیه همراه با آتروفی و تجمع مواد رنگی از آثار این بیماری است. ورم شبکیه در اثر بیماری دیابت از جمله مسائل بسیار مهم و شایع جوامع امروز است.

علائم ورم شبکیه

علت و علائم ورم شبکیه

بینایی برای انسان از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل با ایجاد کوچکترین مشکل در چشم در ابتدا باید به دنبال علت آن باشید. ورم شبکیه ممکن است به دنیال دژنراسیون ماکولا اتفاق بیفتد . همچنین دیابت ، انسداد عروق شبکیه و برخی از جراحی ها مانند آب مروارید یا گلوکوم ( آب سیاه ) نیز می توانند باعث ایجاد التهاب در شبکیه چشم شوند. یکی دیگر از علت های ورم شبکیه بیماری رتینوپاتی دیابتی است که افراد دیابتی به آن مبتلا می شوند.

افرادی که دچار ورم شبکیه هستند دچار تاری دید می شوند و ممکن است بینایی خود را به مرور از دست بدهند. البته تاری دید میتواند علت مشکلات و بیماری های چشمی دیگر نیز باشد و تشخیص این موضوع با پزشک متخصص است. تشخیص بیماری با دستگاه افتالموسکوپ دقیقتر است. به وسیله آنژیوگرافی با فلورسین و OCT می توان نمای بهتری از شکل ورم و اندازه آن به دست آورد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

ورم شبکیه و درمان آن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۱۲
دکتر محمد باقر رجبی
يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۰۰ ب.ظ

مراقبت بعد از عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

چشم عضو حساس و حیاتی بدن است و همه ما در صورت وجود مشکل قطعا به چشم پزشک مراجعه می کنیم . به جراحی برداشتن همه یا قسمتی از زجاجیه چشم برای از بین بردن کدورات و مشکلات زجایجه جراحی ویترکتومی یا همان تخلیه زجاجیه می گویند. در طی این جراحی، زجاجیه تخلیه شده و معمولا با یک محلول BSS جایگزین می‌شود.

در حال حاضر بهترین درمان استفاده از ترکیبات مهار کننده فاکتورهای رشد سلولهای عروق خونی است که به صورت تزریق در چشم و در فضای زجاجیه استفاده می شود. از این ترکیبات داروی شایعی که در این موارد استفاده می شود آواستین است. داروی ایلیا دارویی با طیف اثر وسیع تر و طولانی اثر تر است که اثرات آن بهتر از آواستین می باشد.

ویترکتومی چگونه بینایی را بهبود می بخشد؟

در عمل ویترکتومی خون یا باقیمانده های ناشی از عفونت یا التهاب که ممکن است باعث انسداد یا محو شدن تصویر برای تمرکز بر روی شبکیه شود خارج می شود. همچنین بافت آسیب دیده ای که ممکن است باعث جابجایی، چروک خوردگی یا پارگی شبکیه شود خارج می شود.

اگر جسم خارجی در چشم گیر افتاده باشد و خارج نشود در بینایی فرد مشکل ایجاد می شود که با عمل ویترکتومی هم می توان این اجسام را کرد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت بعد از عمل ویترکتومی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۰
دکتر محمد باقر رجبی
پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۰۰ ب.ظ

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

بیماری های چشمی دیابت

دیابت

دیابت یا همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است. به احتمال زیاد همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نکته را می دانند که بیماری شان در بلندمدت، تهدیدی برای سلامت چشم شان است. دیابت هنگامی رخ می دهد که بدن قادر به تولید میزان کافی هورمون انسولین نیست و یا اثر انسولین تولید شده کاهش یافته است.

افراد دیابتی باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند تا عوارض چشمی دیابت را کنترل کنند. قند خون بالا می تواند منجر به مشکلاتی نظیر تاری دید، آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی شود. در واقع، دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 74 سال است.

بیماری های چشمی دیابت

همانطور که اشاره شد دیابت منجر به بیماری های چشمی زیر می شود :

بیماری های چشمی دیابت - آب مروارید

آب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت در افراد غیردیابتی نیز دیده می‌شود اما در افراد دیابتی شایع‌تر است.لنز چشم که بسیار شفاف و روشن است، به عنوان بخشی از مکانیزم تمرکز چشم عمل می‌کند. با افزایش سن، لنز به تدریج تیره و کدر شده و دید طبیعی چشم را مختل می‌کند. بروز تیرگی در لنز چشم که موجب کاهش بینایی شود، آب مروارید نام دارد. در جراحی آب مروارید لنز تیره برداشته می‌شود و به جای آن لنز پلاستیکی شفاف جایگزین می گردد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۰
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۳۶ ب.ظ

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

 درمان دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا

ماکولا یا لکه زرد که در مرکز شبکیه قرار دارد در بیماری دژنراسیون ماکولا ، لکه زرد تخریب می‌ شود. نور روی ماکولا متمرکز می‌شود. . بدترین اتفاق در مورد دژنراسیون ماکولا این است که به تدریج اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد باعث کوری کلی می شود. اگر خطوط مستقیم را موج دار می بینید، دیدتان تار است، یا لکه های تیره در مرکز دید خود می بینید احتمال دارد که دچار علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شده باشید.

در بسیاری موارد قبل از اینکه بیمار دچار علائم شود چشم پزشک علائم اولیه بیماری را در معاینه تشخیص می دهد. این کار معمولا از طریق تست میدان بینایی صورت می گیرد. شواهد جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن در لیست عوامل خطرناک برای تشدید دژنراسیون ماکولا است. سایر عوامل خطرناک برای دژنراسیون ماکولا شامل داشتن سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا، و چاقی است.

درمان دژنراسیون ماکولا

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

این بیماری درمان قطعی ندارد ولی درمان هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیمار و یا حتی بهبود دید وجود دارد. درمان استاندارد این بیماری دربرگیرنده تزریق یک ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی است که از پیشروی بیشتر رگهای خونی جلوگیری می کند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۶
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۳۱ ب.ظ

عوارض جراحی لیزیک | عمل لیزیک

عمل لیزیک

لیزیک ، یکی از عمل های جراحی که برای اصلاح دید چشم انجام می شود. فردی که می خواهد لیزیک کند، نباید بیماری های چشمی مثل آب سیاه ، خشکی چشم، بیماری های شبکیه ، تبخال چشم، آب مروارید، کدورت و قوز قرنیه داشته باشد. در این جراحی بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل کمتر است. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح کردن عیب های انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده میشود و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنریه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام میگردد و اغلب بیماران بعد از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت.

عوارض جراحی لیزیک

عوارض جراحی لیزیک در سالهای اولیه که لیزیک معرفی شده بود شایعتر بودند ، و حتی مطالعات اواخر دهه ١٩٩٠  حاکی از آن بود که بیش از ۵ ٪ بیمارانی که تحت اعمال جراحی لیزری قرار میگرفتند به نوعی از این عوارض دچار میشدند . ولی امروزه  عوارض جدی  به کمتر از ١٪ تقلیل یافته است در ابتدا چشم عمل‌شده ممکن است سوزش یا خارش داشته باشد،‌ یا احساس کنید جسمی خارجی درون آن قرار دارد. اما این علائم باید به زودی فروکش کندعوارض مخاطره آمیزی مثل از دست رفتن  ناقص و یا کامل دید بعد از عمل لیزیک بسیار نادر است  و بسیاری از عوارض جانبی و نتایج ناخواسته بعد از عمل را میتوان بخوبی درمان نمود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض جراحی لیزیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۱
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۶ ب.ظ

روش درمان پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه وقتی اتفاق می افتد که شبکیه از موقعیت طبیعی خود خارج می شود. شبکیه لایه حساس به نور است که در داخل چشم قرار دارد و پیام های بصری را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد و نقش بسیار مهمی در بینایی دارد. پارگی شبکیه یا جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. شبکیه هنگامی که جدا شود بینایی تار می شود.

در داخل فضای چشم زجاجیه وجود دارد ، با گذشتن پا به سن ممکن است به گونه ای زجاجیه از شبکیه فاصله گرفته و اتصالات بین آن از بین برود که باعث پارگی شبکیه شود. پارگی شبکیه یک مشکل بسیار جدی است که تقریبا همیشه باعث کوری می شود، مگر اینکه درمان شود.

روش های درمان پارگی شبکیه

روش های مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد اما نکته ای که دارای اهمیت است که این روش ها توسط متخصص شبکیه که در زمینه اطلاعات کافی دارد مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین اگر دچار پارگی شبکیه شدید حتما به متخصص شبکیه مراجعه نمایید.

تنها و موثر ترین راه درمان جراحی پارگی شبکیه است که با توجه به نوع و شدت جداشدگی جراحی های مختلفی وجود دارد. بیمار باید بلافاصله بعد از تشخیص مورد جراحی قرار گیرد. تشخیص بوسیله ی چشم پزشک با معاینه شبکیه انجام می شوند.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روش درمان پارگی شبکیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۲۶
دکتر محمد باقر رجبی
دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷ ب.ظ

عوارض چشمی دیابت چیست؟

 دیابت و چشم

انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید.دیابت زمانی به وجود می آید که در تولید هورمون انسولین اختلال ایجاد شود و قند خون فرد بالا رود. بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله ی اعصاب می ‌گردد. امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است .سه نوع دیابت وجود دارد :

دیابت نوع یک : بدن انسولین تولید نمی کند. تقریبا 10٪ از موارد دیابت نوع یک هستند. این افراد انسولین مورد نیاز خود را از طریق تزریقات روزانه به دست می آورند.

دیابت نوع دو : بدن انسولین مناسب تولید نمی کند یا میزان تولید آن کم است. تقریبا 90٪ از همه موارد دیابت در سراسر جهان از این نوع است.

دیابت بارداری : این نوع در زنان باردار تاثیر می گذارد.

عوارض چشمی دیابت

عوارض چشمی دیابت

میزان شیوع عوارض دیابت با مدت زمان ابتلا به این بیماری، سن بیمار، میزان کنترل قند خون و ژنتیک افراد رابطه مستقیم دارد. به این معنا که هرچه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال پیدایش عوارض چشمی بیشتر می‌شود .مشکلات چشمی دیابت به طور مستقیم با کنترل قند خون ارتباط دارد. کنترل مداوم قند خون به طور قابل ملاحظه ای باعث جلوگیری از پیشرفت فرایند مشکلات چشمی دیابت می شود.

عوارض چشمی بیماری قند می‌تواند به آسیب عروق خونی شبکیه منجر شود که در اصطلاح رتینوپاتی دیابتی خوانده می‌شود‌. همچنین ورم مرکز بینایی چشم (ماکولا)، خونریزی‌های متعدد در شبکیه و زجاجیه چشم بر اثر دیابت از عوارض جدی چشمی است که اگر بموقع درمان نشود، به کم بینایی یا نابینایی دائمی منجر می‌شود.

وقتی دیابت پیشرفت کند و فرد برای جلوگیری از پیشروی آن هیچ اقدامی نکند، مشکلاتی مانند آب‌سیاه ، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی حداقل مشکلات بینایی او خواهد بود. در نهایت نیز امکان نابینایی وجود دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض چشمی دیابت چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۴۷
دکتر محمد باقر رجبی
دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ب.ظ

آستیگمات یا آستیگماتیسم چشم چیست؟علائم و درمان

آستیگمات یا آستیگماتیسم

آستیگماتیسم

امروزه یک مشکل شایع چشمی آستیگماتیسم، محسوب می شود.این بیماری غالبا ارثی بوده و راه درمان قطعی ندارد. برخلاف سایر مشکلات بینایی که در سنین بالاتر پدیدار می‌شوند، آستیگماتیسم در سنین پایین آغاز می‌گردد . در حقیقت، اکثر افراد بر این باورند که در یک یا هر دو چشم خود درجه خفیفی از آستیگماتیسم را دارند. حالتی که قرنیه چشم از حالت کروی خود خارج شود و به شکلی نامنظم و انحنادار تبدیل شود، آستیگماتیسم گفته می شود.

انواع آستیگمات چشم

آستیگمات در نزدیک‌بینی : در نزدیک‌بینی، یکی یا هر دو محور از محورهای چشم نزدیک‌بین هستند. درواقع شعاع‌های نور به‌جای آنکه دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند، در جلوی شبکیه به هم می‌رسند و اشیای دور تصویری مبهم خواهند داشت. این میزان در یک محور بیشتر از محور دیگر است.

آستیگمات در دوربینی : در دوربینی یکی یا هر دو محور از محور چشم دوربین هستند. نور در پشت چشم متمرکز می‌شود و تصویر اشیا نزدیک تار دیده می‌شود. این میزان در یک محور بیشتر از دیگری است.

آستیگمات ترکیبی یا مختلط : درصورتی‌که یکی از محورهای چشم نزدیک‌بین و دیگری دوربین باشد، آستیگمات چشم را آستیگمات ترکیبی یا مختلط گویند.
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

آستیگمات یا آستیگماتیسم چشم چیست؟علائم و درمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۲۹
دکتر محمد باقر رجبی
دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹ ب.ظ

نزدیک بینی ، تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی

نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از شایع‌ترین عیوب انکساری است. در این عارضه چشم بیمار نوشته‌ها و علامت‌ها‌ را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور نسبت به افراد سالم نمی‌تواند تشخیص دهد.در واقع اصلی ترین نشانه ی نزدیک بینی این است که هنگام دیدن جسم دور، آن را تار می بینید. نزدیک بینی بیشتر جنبه ارثی دارد، ولی شرایط محیطی از جمله فعالیت بینایی زیاد در فاصله نزدیک نیز موجب ایجاد و پیشرفت این بیماری می شود. افرادی که نزدیک بینی شان بسیار شدید است بیش از دیگران در معرض ابتلا به گلوکوم( آب سیاه) و جدا شدگی شبکیه هستند. این مشکل وقتی که شبکیه در اثر نزدیک بینی بسیار شدید، تحت فشار قرار گیرد، بروز می کند.

علت و علائم نزدیک بینی

یک چشم نزدیک‌بین طویل‌تر از نرمال یا دارای قرنیه خیلی تند است، بنابراین اشعه‌های نور جلو شبکیه متمرکز می‌شوند. اجسام نزدیک واضح به نظر می‌رسند، اما اجسام دور تار هستند. عده‌ای مسائل وراثتی را در مورد علت نزدیک بینی دخیل می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که نزدیک بینی در اثر انجام کارهای ظریف که نیاز به دقت بینایی زیادی دارد به وجود می‌آید. علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بدتر شدن علائم در طول زمان
  •  اجسام دور، تار به نظر می‌رسند.
  •  خستگی چشم
  • کودکان ممکن است مشکل خواندن تخته سیاه را داشته باشند اما به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند.
  •  سر درد
  •  سوزش و فشار چشم

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۱۹
دکتر محمد باقر رجبی