دکتر محمد باقر رجبی - کلینیک رتین

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۱ ب.ظ

خونریزی زجاجیه و درمان آن

زجاجیه چشم

زجاجیه چشم چیست؟

زجاجیه ماده ای شفاف و ژله مانندی است که به‌طور کامل بخش اعظم پشت عدسی چشم را احاطه کرده است. بسیاری از پزشکان این ماده را شبیه به سفیده تخم مرغ می دانند که قادر به محافظت از شکل کروی مانند چشم است. در واقع می توان گفت زجاجیه بیش از 90 درصد حجم چشم را پوشش می دهد که 95 در صد ترکیب آن را آب تشکیل داده و مابقی آن شامل انواع نمک ها و گلوکز نیز می شود.

این ماده که عمدتاً توسط سلول های شبکیه چشم تولید می شود علاوه بر ثابت نگه داشتن فشار درون چشم، با قابلیت هایی که در جذب پرتوهای فرابنفش دارد به طور مداوم از شبکیه چشم محافظت کرده و موجب زلالیه آن نیز می شود. در رابطه با ساختمان زجاجیه باید گفت که یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته های ظریف است که تمامی ترکیبات زجاجیه را در درون خود جای داده و به آن حالت ژله ای مانند بخشیده است.

خونریزی زجاجیه

التهاب و خونریزی زجاجیه چشم چگونه است؟

خونریزی زجاجیه یکی از شایع ترین عارضه های چشمی است که در بسیاری از مواقع در نتیجه خونریزی شبکیه چشم و بافت های عروقی آن اتفاق می افتد که عمدتاً این رخداد با التهاب زجاجیه و سلول های شبکیه چشم همراه است. ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع خونریزی عنبیه چشم نیز منجر به خونریزی زجاجیه نیز می شود. معمولاً خونریزی زجاجیه چشم ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور عمده بیشترین میزان آن را می توان در افراد بالای 50 سال مشاهده نمود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

خونریزی زجاجیه و درمان آن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۵۱
دکتر محمد باقر رجبی

شبکیه چشم

پرده شبکیه چشم شامل سلول‌های گیرنده نور و نورون‌ها بوده که داخلی‌ترین لایه چشم به‌حساب می‌آید و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و ارسال این پیام‌ها به مغز، دارای نقش اساسی و مهم در دیدن اجسام مختلف است. درنتیجه بیماری‌های شبکیه چشم می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به وجود آورند و بعضاً باعث نابینایی فرد شوند. در این مقاله به بررسی برخی از شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم و درمان این بیماری‌ها می‌پردازیم. بیماری‌های شبکیه چشم

 بیماری‌های شبکیه چشم

بیماری‌های شبکیه، بیماری‌های گسترده و متفاوتی هستند که سنین مختلف را درگیر می‌کنند و اغلب بر روی قدرت دید افراد تأثیرگذارند و حتی برخی از این بیماری‌ها، بیماری مادرزادی شبکیه چشم بوده و افراد در بدو تولد با آن‌ها روبه‌رو هستند. همچنین روش‌های درمان بیماری‌های شبکیه چشم، برای برخی از این بیماری‌ها در دسترس است. شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم عبارت‌اند از:

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بیماری‌های شبکیه چشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۷ ، ۱۷:۳۲
دکتر محمد باقر رجبی
جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۴۲ ب.ظ

تباهی لکه زرد یا تخریب ماکولا چیست ؟

تخریب لکه زرد

ماکولا یا لکه زرد چیست؟

ماکولا یا لکه زرد قسمت مهم و حیاتی شبکیه چشم است که حساسیت زیادی به نور داشته و برای دید مستقیم و واضح در کارهایی مثل خواندن و رانندگی لازم است. ماکولا دارای رنگ‌دانه‌های زرد بوده و در نزدیکی مرکز شبکیه قرار دارد و به همین دلیل نام دیگر آن لکه زرد است.

تخریب ماکولا یا تباهی لکه زرد چیست؟

تباهی لکه زرد شایع‌ترین عامل از دست رفتن بینایی در سنین پیری است و در این بیماری لکه زرد واقع در مرکز شبکیه دچار مشکل شده و تخریب می‌شود. تخریب لکه زرد می‌تواند در یک یا هر دو چشم افراد بالای 50 اتفاق بیفتد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تخریب ماکولا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۴۲
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۶ ب.ظ

مراقبت های بعد از لیزر شبکیه چشم

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه چشم

در برخی از بیماری‌های شبکیه چشم، روش درمان استفاده از لیزر درمانی شبکیه است. دستگاه لیزر شبکیه با ایجاد پرتوهای نورانی با انرژی بالا که قابلیت تمرکز دقیق و بالایی در یک نقطه دارند، تنها بر روی پرده شبکیه اثرگذار بوده و سایر بافت‌های چشم از این پرتوهای پرانرژی در امان هستند. لازم به ذکر است که لیزر شبکیه چشم با لیزر اکسایمر که برای رفع عیوب انکساری چشم مانند لیزیک، لازک یا PRK به کار می‌رود، کاملاً متفاوت است. معمولاً برای لیزر شبکیه چشم‌پزشک ابتدا مردمک چشم بیمار را با قطره‌های مخصوصی باز کرده و همچنین بی‌حس می‌کند.

نکته قابل‌توجه در مورد لیزر شبکیه این است که این روش در اغلب موارد به‌طور صد در صد باعث درمان بیماری موردنظر شبکیه نمی‌شود بلکه از افزایش اختلالات بینایی جلوگیری کرده و همچنین باعث کاهش عوارض و علائم بیماری می‌شود. لیزر شبکیه معمولاً در بیماری‌های زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

لیزر شبکیه یک درمان سرپایی بوده و نیاز به هیچ‌گونه بیهوشی نداشته و معمولاً بیمار در حین لیزر شبکیه درد کمی را متحمل می‌شود. بعد از انجام این عمل، برای بهبود کامل و سریع چشم، بیمار نیاز به مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه چشم خواهد داشت که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراقبت های بعد از لیزر شبکیه چشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۵۶
دکتر محمد باقر رجبی
يكشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ب.ظ

خطرات و مراحل رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی چیست ؟

رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض مهم دیابت بوده که بر اساس تحقیقات بین‌المللی انجام‌شده یک نفر از سه نفر افراد مبتلابه دیابت را درگیر می‌کند. رتینوپاتی دیابتی باعث رشد غیرطبیعی و بروز تغییراتی در رگ‌های خونی موجود در پرده شبکیه چشم شده که این آسیب وارده به شبکیه چشم در اثر دیابت اتفاق می‌افتد و در صورت عدم رسیدگی و درمان به‌موقع باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری ازجمله نابینایی می‌شود.

مراحل رتینوپاتی دیابتی

در این قسمت از مقاله به بررسی مراحل رتینوپاتی دیابتی می‌پردازیم. این بیماری دارای دو مرحله به شرح زیر است:

  • رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو یا غیر تکثیری: در این مرحله بیماری بااینکه ممکن است سایر علائم بروز پیدا کند ولی هنوز بر روی شبکیه عروق خونی جدید رشد نکرده‌اند. این مرحله بیماری می‌تواند از طیفی تا شدت خفیف، متوسط و شدید پیشرفت کند. درشدت خفیف فقط میکروآنوریسم در متوسط علاوه بر میکروآنوریسم، خونریزی‌های نقطه‌ای و لکه‌ای و رسوباتی به نام اگزودا و در شدید علاوه بر علائم متوسط خونریزی‌های داخل شبکیه و یا دانه‌تسبیحی شدن وریدها دیده می‌شود.
  • رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو: این مرحله از شدیدترین مراحل رتینوپاتی دیابتی بوده و علاوه بر داشتن علائم رتینوپاتی دیابتی غیرپرولیفراتیو شدید حداقل یکی از علائم نورگ زایی و یا خونریزی شبکیه و زجاجیه را به همراه دارد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مراحل رتینوپاتی دیابتی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۱
دکتر محمد باقر رجبی
شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۲۰ ب.ظ

قرمزی چشم ، علت این بیماری و درمان آن

قرمزی چشم

قرمزی چشم

از شایع ترین بیماری های چشمی که افراد در طول زندگی ممکن است یک یا چندین بار آن را تجربه کنند قرمزی چشم است. این عارضه دلایل متفاوتی دارد و عوامل زیادی باعث قرمزی چشم می شود. قرمزی چشم در هر دو یا یکی از چشم ها ممکن است اتفاق بیفتد و گاهی ممکن است خطرناک باشد و نیاز به پیگیری سریع داشته باشد.

در این بیماری لکه های قرمز و رگ های خونی در سفید چشم ایجاد می شود و معولا با خارش و تاری دید و اشکریزش چشم همراه است.

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

قرمزی چشم نشانه چیست ؟

از علت های رایج این بیماری ، عفونت چشم و  فشار به چشم در اثر کار زیاد است. عفونت چشم در کودکان و نوزادان بسیار رایج است. استفاده بیش از حد یا عدم مراقبت از لنزهای تماسی یکی دیگر از علل قرمزی چشم ها می‌باشد. دیابت و فشار خون بالا نیز ممکن است از علت این بیماری باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

قرمزی چشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۲۰
دکتر محمد باقر رجبی
جمعه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۷ ب.ظ

معاینه چشم | اهمیت معاینه چشم کودکان

معاینه چشم

معاینه چشم

معاینه چشم یکی از مهمترین روش ها برای افزایش سلامت چشم و پیشگیری از بیماری های ساختمان چشم در بدن انسان است . برای تشخیص بیماری ها و عیوب احتمالی چشم هر فرد به چشم پزشک مراجعه می کند و مراحل معاینه چشم را پشت سر می گذارد.

یک معاینه کامل چشم پزشکی بسیار فراتر از تعیین عیوب انکساری چشم و شماره عینک مناسب است. یک معاینه چشم پزشکی شامل مراحل مختلفی است که بسیاری از اختلالات چشمی را در مراحل اولیه تشخیص داده و در صورت اقدام به موقع مانع از پیشرفت آنها می شود.

اهمیت معاینه چشم

تاری دید، دیدن لکه و کم شدن دید در شب از جمله شایع ترین مشکلات چشم می باشند که ممکن است در ابتدا برای فرد مبتلا چندان جدی نباشد ، اما می توانند نشانه ی شروع یک بیماری جدی باشند. معاینه به موقع چشم موجب تشخیص به موقع بیماری های چشمی می گردد و روند درمان و بهبود بیماری سریع انجام می گردد.

جدی ترین مشکلات بینایی، لکه های ناشی از افزایش سن، آب سیاه (گلوکوم) ، رتینوپاتی دیابتی  و آب مروارید است. این بیماری ها باید سریع تشخیص داده شود تا درمان شوند. به این منظور، معاینات دوره ای چشم، هر شش ماه  یکبار ضروری است.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

معاینه چشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۴۷
دکتر محمد باقر رجبی
سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۰۴ ب.ظ

عوارض چشمی فشار خون

عوارض چشمی فشار خون

چشم و فشار خون

افرادی که مبتلا به فشار خون هستند ، باید بدانند که در معرض مشکلات بینایی قرار خواهند داشت . عدم درمان فشار خون بالا علاوه بر اثراتی که بر روی قلب و کلیه دارد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی بر روی چشم شود.  فشار خون می تواند با تاثیر بر رگ ها خونی موجود در شبکیه چشم ، باعث تخریب این مویرگ ها و در نتیجه تاثیر بر بینایی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر فشار خون بر چشم را بررسی کنیم.

فشار خون چیست؟

پر فشاری خون یا فشار خون بالا، شرایطی است که جریان خون در رگ های خونی تحت فشار و به زور انجام می گیرد. زمانی که فشار خون شما بالاتر از 90/140 یا به اصطلاح 14 روی 9 باشد، به عنوان فرد مبتلا به فشار خون در نظر گرفته می شوید.

بر اثر افزایش زیاد فشار خون ، دیواره‌ رگ‌های خونی شبکیه ممکن است ضعیف شده و این باعث آسیب و انسداد عروق خونی و در نتیجه عدم خون‌رسانی به بافت شبکیه شود. با گذشت زمان، عملکردهای شبکیه را محدود کرده و فشار عصب بینایی را ایجاد کند و موجب مشکلات بینایی شود.
جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

عوارض چشمی فشار خون


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۴
دکتر محمد باقر رجبی
يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸ ب.ظ

تزریق داخل چشمی | هزینه تزریق داخل چشم

تزریق داخل چشمی

تزریق داخل چشمی چیست؟

در گذشته های نه چندان دور درمان بیماری های چشمی در یک سری داروهای مخصوص مانند قطره چشمی و قرص های خوراکی محدود می شدند. اما امروزه وضعیت تغییر اساسی پیدا نموده است. با توجه به پیشرفت علم و دانش پزشکی علل خصوص دانش چشم پزشکی، قرص های خوراکی و قطره های چشمی رفته رفته جایگاه خود را از دست دادند و روش ها و متد های نوین پیشرفته علمی چشم پزشکی با رعایت اصول تزریق دارو و نیز مراقبت از چشم وارد عمل شدند.

تزریق داخل چشمی یکی از روش های مدرن و نوین پزشکی است که امروزه بسیار مورد توجه متخصصین چشم پزشک در دنیا واقع شده است. این روش با ارائه تکنیک های بسیار جدید و پیشرفته وارد این حوزه شد و با ورود خود موجب تسهیل در روند تشخیص و درمان بیماری های چشمی نیز گشت. 

امروزه تزریق داخل چشمی، به عنوان یکی از مهم ترین تحولات چشم پزشکی معرفی شده است که با ارائه ی متد های مدرن در جهت درمان بسیاری از بیماری های قرنیه و شبکیه چشم اقدام به عمل آورده است. این روند که بر روی بسیاری از بیماری های صعب العلاج چشمی تأثیر به سزایی گذاشته است موجب گردیده تا روند جراحی شبکیه چشم و همچنین مدت زمان درمان مشکلات چشمی، نسبت به گذشته بسیار تسهیل شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تزریق داخل چشمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۱۸
دکتر محمد باقر رجبی
يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳ ب.ظ

سکته چشم و علائم آن | درمان سکته چشمی

سکته چشم

سکته چشم

سکته حمله ای است ناگهانی و شدید که در اثر عدم خون رسانی به اندامی خاص مانند: مغز، قلب و یا حتی چشم به وجود می آید که در سکته چشم به بینایی آسیب وارد می شود. چشم ها هم مانند تمام ارگان های بدن برای فعالیت به جریان خون غنی از اکسیژن نیاز دارند. یکی از این بافت های حیاتی چشم شبکیه است که در پشت چشم قرار دارد.

سکته چشم به معنی انسداد عروق شبکیه می باشد که توسط یک لخته و یا باریک شدن رگ های خونی شبکیه ایجاد می شود. در این حالت جریان خون شبکیه قطع شده و اگر درمان نشوند، می تواند به آسیب دائمی به شبکیه و کاهش بینایی منجر گردد.

سکته شبکیه چشم چگونه اتفاق می افتد ؟

بالا رفتن سن باعث رسوب چربی در عروق شده و منجر به بسته شدن سیاهرگ‌های شبکیه که وظیفه آن ها خروج خون مصرف شده است ، می‌شوند. بسته شدن سیاهرگ باعث جمع شدن خون و بالا رفتن فشار خون در رگ ها و نهایتا باعث پارگی مویرگ ها و خونریزی در شبکیه می شود که به این حالت سکته شبکیه چشم گفته می شود.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

سکته چشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۱۳
دکتر محمد باقر رجبی